Korisne informacije za bicikliste i cikloturiste

Korisne informacije za bicikliste i cikloturiste

Promet biciklom propisan je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama (NN br. 67/08 , 48/10 , 74/11 , 80/13 , 158/13 , 92/14 , 64/15). Odgovornost za uređenje biciklističkog prometa imaju jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, u skladu s odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za unutarnje poslove te uređuju promet na svojem području.

 

 

Načela propisne, sigurne i ugodne vožnje biciklom u Hrvatskoj

  • Vozite u skladu s propisima.
  • Na biciklu je potrebno imati svu zakonom propisanu opremu, no slobodno se zaštitite i više u smislu biciklističke kacige koja glavu čuva i druge opreme u skladu s vremenskim uvjetima.
  • U vožnji upozoravajte ostale sudionike u prometu o svojim namjerama, posebno na skretanjima u raskrižjima i kružnim tokovima,
  • Na pješačkim prijelazima bez iscrtanih biciklističkih traka potrebno je sići s bicikla.
  • Krećite se što bliže desnom rubu kolnika, odnosno uvijek desnom stranom biciklističke staze ili trake u smjeru kretanja, a dva ili više biciklista u skupini jedan iza drugoga.
  • Primijenite zdrav razum, razmišljajte vide li vas vozači automobila i ostalih motornih vozila (prednje i stražnje svjetlo na biciklu te reflektirajući prsluk odnosno odjeća).
  • Budite tolerantni prema ostalim sudionicima u prometu.
  • U gradovima ne vozite po pješačkim zonama i trgovima, ali ni preko pješačkih prijelaza dovodeći vozače u situaciju da vas ne vide ili ne mogu pravodobno reagirati.
  • Zabranjeno je voziti pod utjecajem alkohola ili telefonirati i/ili tipkati po mobitelu, voziti bez ruku i općenito biti neusredotočen na vožnju. Preporuka je ne nositi slušalice tijekom vožnje.
  • Prije i tijekom vožnje biciklom: 
     - provjerite stanje guma, istrošenost i pritisak
     - provjerite ispravnost kočnica i pogonskog mehanizma
     - provjerite je li prtljaga dobro pričvršćena i ometa li okretanje kotača i pedala
     - provjerite vremensku prognozu i temperaturu te odlučite o odgovarajućoj opremi i razmislite o prikladnoj ruti
     - nadopunite bidon/CamelBak/bocu vodom gdje god se pruži prilika
     - stanite na odmorištima i vidikovcima, fotografirajte i dijelite doživljaj, uživajte.

 

 

    Davor Rostuhar

    Biciklom na javni prijevoz u Hrvatskoj

    Javni prijevoz koji može primiti bicikle jesu vlakovi, brodovi (trajekti) i riječne skele, a moguć je i prijevoz bicikala zrakoplovom i autobusom. Također, i sam bicikl kao prijevozno sredstvo sve je učestaliji svakodnevni javni prijevoz, a sve su češći sustavi javnih bicikala u gradovima Hrvatske.

    Biciklom na vlak

     

    HŽ Putnički prijevoz nudi mogućnost prijevoza bicikala vlakom po Hrvatskoj, u gradsko-prigradskom prijevozu grada Zagreba i u međunarodnom željezničkom prijevozu prema Sloveniji, Austriji i Njemačkoj. Cijena prijevoza bicikala u Hrvatskoj po smjeru putovanja iznosi 15 kn bez obzira na kilometarsku udaljenost, a cijena prijevoza bicikla na svim međunarodnim relacijama iznosi 5 EUR u kunskoj protuvrijednosti. Dodatne informacije o mogućnosti prijevoza bicikla na vlakovima i voznom redu dostupne su na adresi www.hzpp.hr, a za odgovore na upite nazovite na broj +385 (0)1 3783 048 ili pošaljite e-poruku na informacije@hzpp.hr.

     

     

    Biciklom na brod

    Jadrolinija

    Linijski pomorski prijevoz putnika i tereta brodovima po pet plovidbenih okružja (Riječko, Zadarsko, Šibensko, Splitsko i Dubrovačko) obavlja Jadrolinija sa sjedištem u Rijeci. Pregled trajektnih linija po područjima plovidbe s rutom prijevoza i cijenom u kunama za bicikl u sezoni i van sezone može se pogledati na adresi www.jadrolinija.hr.

     

    Rapska plovidba

    Na liniji Rab – Lun (Tovarnele) moguć je prijevoz bicikala. Za prijevoz grupe biciklista od 7 – 10 osoba i bicikala izvan reda plovidbe odobrava se poseban popust. Cijene su navedene u cjeniku na adresi www.rapska-plovidba.hr.

     

    MB Kapetan Luka TP – brzobrodski servis

    Na katamaranima iz Splita za Dubrovnik (sezonska izletnička brzobrodska linija) moguć je prijevoz bicikla, kapacitet je po pet bicikala, a raspoloživost je potrebno provjeriti prije ukrcaja. Cijena za bicikl ista je kao i za putnika. Više informacija o ovoj i drugim brzobrodskim linijama dostupno je na adresi www.krilo.hr.

     

     

    Biciklom na autobus

    Prijevoz bicikala moguć je na autobusima Flixbus (www.flixbus.hr), Autotrans Rijeka za prijevoz po otoku Braču ( www.autotrans.hr) i na autobusnim linijama ZET-a grada Zagreba (broj: 102, 103 i 140) prema Parku prirode Medvednica i vrhu Sljeme.

     

     

    Biciklom na zrakoplov

    Ako putujete zrakoplovom, bicikl spada u posebnu prtljagu i sportsku opremu. Na letovima Croatia Airlinesa prevoze se isključivo zapakirani bicikli. Obveza je putnika pobrinuti se za pakiranje. Ostale informacije o sportskoj opremi i kako je definirana u prijevozu zrakoplovom dostupne su na adresi www.croatiaairlines.com.

     

     

    Riječne skele

    Prijevoz skelom preko rijeke na biciklističkim rutama poseban je doživljaj. Skele se kao tradicijski način prijevoza putnika i stvari na rijekama mogu susresti na Savi, Dravi i Muri. Većina skela prometuje redovito tijekom cijele godine, no pri visokom vodostaju rijeka skele ne voze. Skelar je gotovo cijeli dan na skeli, a cijene prijevoza vrlo su popularne, otprilike 10 – 20 kn za putnika i bicikl.

     

    Lokacije skela na rijeci Savi: Medsave, Samobor – Zaprešić; Oborovo, Rugvica – Vrbovo Posavsko, Orle; Lijevi Dubrovčak, Ivanić-Grad – Desni Dubrovčak, Martinska Ves; Lukavec Posavski, Sisak – Graduša Posavska, Sunja and Kratečko, Sisak – Sunja; na rijeci Muri: Mursko Središće – Fusek i Križovec, Mursko Središće i na rijeci Dravi: Križnica – Pitomača.

    Sustav javnih bicikala u gradovima

    Za zdravo, drukčije i zabavno kretanje gradskim ulicama hrvatskih gradova sve se više upotrebljavaju bicikli. Upotrebljava ih lokalno stanovništvo, zaposleni, studeni, ali i turisti. Najveći i najrazgranatiji jest sustav javnih bicikala Nextbike, (www.nextbike.hr) s ponudom klasičnih i električnih bicikala u 14 hrvatskih gradova i općina: Zagreb, Samobor, Velika Gorica, Ivanić-Grad, Sisak, Slavonski Brod, Karlovac, Gospić, Brinje, Poreč, Zadar, Šibenik, Makarska i Metković. Pojedini gradovi kontinentalne i obalne Hrvatske implementirali su hrvatski brend go2bike i druge slične sustave javnih bicikala kao što su: BicKo, Koprivnica (www.bicko.bike) Štromček, Čakovec (www.stromcek.hr); Park and Ride Umag, Istraturist (www.istraturist.com) Med Bike, Medulin (www.medulin.hr), Bičikleta, Pula (Pula parking) itd.

     

     

    Električne punionice u Hrvatskoj

    U Hrvatskoj trenutačno uslugu punjenja pruža jedino Hrvatski telekom d.d., koji omogućava pristup većini javno dostupnih punionica (za više informacija: e-mobility@t.ht.hr). Na električnim punionicama mogu se puniti sva električna vozila koja su proizvedena u skladu s normom IEC-61851 (sva serijski proizvedena PHEV (Plug in Hybrid Electric Vehicle) i potpuno električna vozila (Full Electric Vehicle), kao i ona prerađena električna vozila za koje je ishođena odgovarajuća homologacija. Također, pojavio se i znatan broj malih električnih vozila, posebno električnih bicikla i skutera, romobila i sl. Informacije o mreži punionica električnih vozila dostupne su na adresi www.puni.hr.

     

     

    Bike-friendly smještajni objekti i ponuda u Hrvatskoj

    Ponuda prilagođena potrebama biciklista i cikloturista nema znatne razlike u Hrvatskoj u odnosu na kriterije i standarde za bike friendly objekte u drugim državama Europe i svijeta. Najvažniji kriteriji jesu: prihvat cikloturista na jedno noćenje, sigurna prostorija (spremište) za bicikle, stalak/držač/vješalica za bicikle, biciklistički alat za osnovne popravke, prostor za pranje i sušenje biciklističke odjeće i putne opreme, usluga bežićnog interneta (Wi-Fi), bogata ponuda ranijeg doručka, lunch paketi ili mogućnost korištenja kuhinjom, informativni kutak za bicikliste s kartama, vodičima i prospektima, informacijama o javnom prijevozu, agencijama (cikloturistički paketi i izleti, taksi, transfer i sl.) te drugim servisnim informacijama (najam bicikala i e-bicikala, servis, trgovina opremom). Objekti u Istri nose oznaku Istra Bike & Bed, a Cyclist Welcome oni u Međimurju. Od 2016. objekti iz skupine Hoteli mogu ostvariti pravo na posebni standard i oznaku Bike (za bicikliste) od Ministarstva turizma. Ostale turističke regije u Hrvatskoj uvode vlastite oznake bike friendly smještaja, npr. Kvarner Family Bike Friendly, Zadar Bike Magic, Šibenik Bike&Hike, Dalmatia Bike&Bed, a smještajni objekti kontinentalne Hrvatske nose plavu oznaku Bike & Bed.

    Kampiranje u Hrvatskoj

     

    Kampiranje izvan registriranih kampova u Hrvatskoj nije dopušteno. Misli se na kampiranje na slobodnim prostorima izvan registriranih kampova i ono je kažnjivo. Kampiranje je dopušteno samo unutar kampova ili na parkiralištima za kampere i kamp-prikolice. Informacije o svim kampovima u Hrvatskoj najbolje je potražiti na mrežnoj stranici Kamping udruženja Hrvatske (KUH) www.camping.hr.

    U ruralnom prostoru Hrvatske češće su prisutni manji kampovi: minikampovi i mali obiteljski kampovi te kampovi u domaćinstvu koji nerijetko još uvijek imaju kamp-mjesta i rado primaju goste na jedno noćenje sa šatorom. Više informacija o „OK malim kampovimaˮ dostupno je na adresi www.camping.hr.