www.croatia.hr
Mediteran kakav je nekad bio
Naslovna Otkrij Hrvatsku Sanda Bravar Radizlović, direktorica Turističke zajednice Grada Umaga  

Sanda Bravar Radizlović, direktorica Turističke zajednice Grada Umaga

 
 
Sanda Bravar Radizlović, direktorica Turističke zajednice Grada Umaga
Grad Umag jedan je od brojnih istarskih gradova bogate povijesti, tradicije i kulture. Što su njegove specifičnosti u odnosu na ostale destinacije u regiji?

Svojim položajem na sjeverozapadu Istre Umag predstavlja najistureniji dio istarskog kopna koji je povijesno uvijek privlačio pažnju raznih naroda i država. Osnova interesa bila su prostranstva plodne zemlje pogodna za brzi razvoj vinogradarstva, maslinarstva i stočarstva. Stoga se od 1. st pr. Kr., kada započinje romanizacija istarskog poluotoka, ujedno razvija organizacija zemljišnih posjeda s vilama rustikama čije ostatke danas nalazimo duž čitave umaške rivijere od Savudrije do Lovrečice. Najveći takav latifundij (posjed) nalazi se sjeverno od Umaga na području današnjeg Katora a prostire se od Zambratije do rta Muntarol - antička Sepomaia. Arheološki kompleks Katoro je raskošan rimski ljetnikovac s ostacima stambenih i gospodarskih cjelina i manjim morskim pristaništem. Za uspješnost trgovanja i daljnju distribuciju poljoprivrednih proizvoda bila su potrebna sigurna sidrišta s dubokom uvalom. Jedna od najvećih antičkih luka na istočnoj jadranskoj obali nalazi se u Savudriji, antički Silvo. Važnost te luke je i u njenom smještaju nasuprot Akvileje, ekonomskog i političkog središta antičkog sjevera.

Nadalje, ravničarske zone na području Umaga bile su u vrijeme austrijske i talijanske vladavine pogodne za razvoj kolonatskog sistema. Plemići zemljoposjednici su kupovali zemlju da bi je davali na obradu svojim kolonima. Centar života na imanju bili su kompleksi stancija, oko dvorca gospodara nizale su se gospodarske zgrade i stambene zgrade seljaka-zakupnika, kolona. Dvije najveće stancije na području Umaga su stancija u Segetu obitelji de Franceschi, te u Savudriji tzv. Velika stancija obitelji Cesare.
O strateškom položaju Umaga, posebice Savudrije, svjedoči i izgradnja svjetionika u Savudriji 1818. godine. Tršćanska Deputazione di Borsa financirala je gradnju svjetionika kako bi plovidba prema tršćanskoj luci postala sigurnijom. Taj je svjetionik prvi u svijetu za rasvjetu trošio plin dobiven destilacijom ugljena, a danas je najstariji svjetionik na obje jadranske obale koji je još uvijek u upotrebi.
Neposredno pred Prvi svjetski rat 1912. godine Pietro Manzzuto u Umagu gradi prvi industrijsko- manufakturni pogon - prvi prehrambeni pogon na Bujštini te među najstarijim industrijskim poduzećima u Istri. Osnova proizvodnje bila je prerada rajčice u koncentrate, te potom ulov i prerada ribe. Pogoni za preradu iz 1912. godine su danas uklopljeni u novosagrađeni dio tvornice Podravka.

U turističkoj ponudi Umaga uz kulturne i gastronomske sadržaje objedinjuju se i oni s područja sporta i rekreacije. Najavljeno profiliranje Umaga upravo u destinaciju aktivnosti i sporta zasigurno će doprinijeti još kvalitetnijoj ponudi. Recite nam nešto više o tim planovima.

Budući da je u Strateškom marketing planu destinacija Umag definirana kao destinacija sporta i aktivnog odmora u 2011. godini projekt stvaranja identiteta i branda Umaga kao jednog od najpopularnijih turističkih središta u segmetu sporta na Jadranu dobio je novi snažan poticaj. S ciljem dugoročnog povezivanja važnih sportskih događanja Grad Umag, TZG Umag i najveća hotelska kuća Istraturist d.d. inicirale su potpisivanje Povelje o suradnji na izgradnji Grada Umaga kao destinacije aktivnosti i sporta. Povelju su uz predstavnike javnog i privatnog sektora destinacije Umag potpisali i predstavnici pet velikih međunarodnih sportskih natjecanja koja su se realizirala u 2011. godini. Naravno da će se ta suradnja nastaviti i u godinama koje su pred nama, pa su za 2012. godinu dogovorena međunarodna natjecanja u sportovima na pijesku u lipnju (SP rukomet, odbojka i nogomet) i svjetsko prvenstvo veterana u tenisu u rujnu.
Ono što je posebno bitno istaknuti jest da je u 2010. u clusteru Umag, Novigrad, Brtonigla i Buje po prvi put postavljen model suradnje glavnih dionika u clusteru u cilju jačanja njegove pozicije na turističkom tržištu odnosno ostvarenja što većeg turističkog rasta.
 
Iz provedene analize clustera i na osnovu rezultata radionica definirana su ključna pitanja za strateški pristup funkcioniranja clustera odnosno četiri područja na kojima će dionici clustera provoditi svoje aktivnosti: promocija, e-marketing, razvoj proizvoda i eventi. U segmetu razvoja proizvoda u clusteru sjeverozapadne Istre definirani su tenis, bike, nogomet, wellnes i gourmet kao proizvodi na kojima će cluster graditi svoju konkurentnost na turističkom tržištu (osim navedenih proizvoda a sukladno dogovoru i mogućnostima dionika, u narednim fazama planirat će se i sljedeći projekti: golf, casino, plaže, šetnice, nightlife). Za svaki od navednih proizvoda definirani su projektni timovi koji donose godišnje planove aktivnosti koje između ostalog obuhvaćaju promociju i marketing, prodaju i organizaciju događanja. U 2012. godini su definirana dva događanja na nivou clustera: Istria winter cup (10. do 12. veljače) i Istria Granfondo (6. do 7. listopada).
Riječ je dakle o događanjima koja će se održati u veljači (nogomet) odnosno listopadu (bike), lipnju (sportovi na pijesku) odnosno rujnu (tenis) i ona će predstavljati motiv novih dolazaka u cluster sjeverozapdne Istre te će na taj način pokušati produžiti turističku sezonu.

Brojna događanja u Umagu svjedoče o dobro iskorištenim potencijalima ove turističke destinacije. Koje biste kulturno-turističke manifestacije izdvojili kao izuzetno uspješne?

Trenutno su se na području kulturnog turizma u Umagu iskristalizirala četiri značajnija događaja: Zlatni lav, Sepomaia viva, Umaško kulturno ljeto i Organum histriae. Njihova je zajednička odrednica da se već tradicionalno održavaju u turističkoj sezoni odnosno u srpnju, kolovozu i rujnu.
Uz navedena četiri glavna kulturna projekta, Turistička zajednica grada Umaga je bila suorganizator ili je pak sufinancirala sljedeća događanja: Artum, UmaGOblues, Znanstveni skup Tomizza, Umagične blagdane, Dane ruske kulture, uz još neka manja događanja.
Ovaj segment turizma krasi činjenica da se jednako kao i wellness turizam može izvoditi tijekom cijele godine iako se manifestacije zasad održavaju upravo u vrijeme trajanja glavne sezone. S tim u vezi se vremenski period u kojem bi se moglo pristupiti izvođenju kulturno-turističke ponude podudara s potrebom produženja sezone tj. odnosi se na razdoblje od mjeseca listopada do početka travnja.

U kojoj će mjeri i na koji način segment kulturnog turizma, posebno gastronomije, biti zastupljen i u budućoj strategiji turističkog razvoja Umaga?

Dakle, segment gourmet-a je jedan od proizvoda na kojem će cluster sjeverozapadne Istre graditi svoju konkurentnost iz jednostavnog razloga što su za to ispunjeni gotovo svi preduvjeti: najveći broj vinara i maslinara u relevantnim svjetskim vodičima dolazi upravo iz ovog clustera, najveći broj restorana i konoba nalazi se u prestižnim svjetskim gourmet vodičima, a upravo su u ovom clusteru pokrenuti projekti Dani tartufa (listopad), Dani istarskih šparoga (ožujak - svibanj), Dani švoja (listopad - studeni). Ove će se godine pokrenuti još dva projekta u segmentu gourmeta i to u prosincu 2012., a trajat će sve do ožujka 2013., sve u cilju poticanja novih dolazaka u pred- i posezoni.
Sukladno navedenom i Direkcija Međunarodnog festivala Zlatni lav se uključila u promociju gourmeta na način da je u najkvalitetnijim restoranima sjevoerozapadne Istre (po izboru producenta uz pomoć Gourmet vodiča sjeverozapadne Istre) po završetku predstava (obveza organizatora po ugovoru s kazalištima) organizirala tematske gourmet večeri. Medijski sponzor Međunarodnog festivala Zlatni lav, tjednik Gloria, objavio je serijal pod nazivom Istarska kuhinja na Festivalu komornog teatra Zlatni lav.
Nadamo se da će se obnovom Muzeja i postavom stalnog postava ispričati gore navedene značajke ovog kraja. Sepomaia viva već 11 godina razvija priču o antičkoj hrani, ali kroz stalni postav mogla bi se prezentirati sveobuhvatna priča Umaga. Od prehrane u prapovijesti do Manzzuto tvornice pa i današnje tvornice Podravka.
 
 

Izjava o kolačićima (Cookie policy)

Kako bismo vam pružili najbolje iskustvo naše stranice, te kako bi stranica radila ispravno, ova stranica na vaše računalo sprema malu količinu informacija (cookies - kolačići). Korištenjem stranice croatia.hr pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine funkcionalnosti Vam neće biti dostupne.

Što je kolačić?

Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići omogućuju stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Oni obično spremaju Vaše postavke i postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik, e-mail adresa ili lozinka. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internet preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici.


Isto tako nama omogućuju da mjerimo posjećenost i izvore prometa na našim web stranicama, te sukladno tome možemo poboljšati performanse na našim stranicama.

Sve informacije koje kolačići prikupljaju se akumuliraju i anonimne su, a omogućuju nam praćenje učinkovitosti stranice i ne dijele se s bilo kojim drugim subjektima.

Sve ove informacije mogu biti spremljene jedino ako Vi to omogućite - web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im Vi niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu.

Onemogućavanje kolačića

Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na našim web stranicama.

Više o kolačićima možete naći ovdje:

HTTP cookie
Cookies