www.croatia.hr
Mediteran kakav je nekad bio
Naslovna Otkrij Hrvatsku Andro Krstulović Opara, ravnatelj Muzeja Ivana Meštrovića  

Andro Krstulović Opara, ravnatelj Muzeja Ivana Meštrovića

 
 
Andro Krstulović Opara, ravnatelj Muzeja Ivana Meštrovića
Izložba Ivana Meštrovića u pariškome Muzeju Rodin najavljena je i u medijima popraćena kao najvažniji događaj Festivala Hrvatske u Francuskoj. Kolika je njena važnost za Muzeje Ivana Meštrovića?
Iznimna je važnost ovoga projekta za Muzeje Ivana Meštrovića jer se radi o prvoj međunarodnoj suradnji i predstavljanju djela Ivana Meštrovića otkako je 1991. godine oformljena Fundacija Ivana Meštrovića, koja od 2007. godine funkcionira kao Muzeji Ivana Meštrovića. Ističem riječ suradnja, zato što se doista to ostvarilo: zajednički istraživački i organizacijski rad hrvatskih kustosa iz Atelijera Meštrović i Galerije Meštrović te kolega iz pariškoga Muzeja Rodin. Meštrovićeva djela su postavljena u središtu muzejskoga kompleksa, na ulazu i u počasnom dvorištu. Rijeke posjetitelja koje pohode Muzej Rodin prolaze kraj naših izložaka i sa zanimanjem ih razgledavaju. Pozitivni su osvrti izašli u brojnim francuskim novinama i stručnim publikacijama. Kolege iz Muzeja Rodin zainteresirani su za daljnju suradnju, a već su u pripremi dogovori novih projekata s kolegama iz Millesgarden, prekrasnog muzeja Meštrovićeva suvremenika Carla Millesa u Stockholmu, s Victoria & Albert's Museum u Londonu itd. Pariška izložba je, vjerujem, srušila barijeru ulaska na međunarodnu scenu i novoga pozicioniranja Ivana Meštrovića u kontekstu europske moderne skulpture.

Muzeji Ivana Meštrovića složena su institucija koja objedinjuje nekoliko različitih lokacija, redom živih mjesta memorije na umjetnika i njegov opus. Koje su specifičnosti upravljanja jednom tako ustrojenom muzejsko-galerijskom institucijom?
Upravljanje institucijom složeno je na nekoliko razina. Nužno je programskim aktivnostima funkcionirati u dva muzeja, zagrebačkom i splitskom, no ujedno u njih uključiti i preostale dvije jedinice. Muzeje ne čine samo djela koja se u njima čuvaju, već i građevine, koje nisu bile zamišljane da se koriste u toj funkciji. Prilagodba uvjetima muzejskoga djelovanja kao i starost građevina, specifičnosti poput održavanja vrta u Splitu i fragilnog interijera u zagrebačkome Atelijeru, iziskuju veliki financijski ulog kao i stručni angažman. Nužno je njegovati specifičnosti zasebnih jedinica. S jedne strane imamo dva sakralna objekta i dva muzeja, koji u svojim gradovima imaju različiti značaj pa time i identitet. Radimo prilagođene programe jedinicama, ali nastojimo i programe jednih aplicirati u prilagođenom obliku na druge, čime dodatno povezujemo instituciju.

Kako pozicionirate svaki od pojedinih odjela Muzeja Ivana Meštrovića u njegovom neposrednom okruženju, bilo prostornom, bilo u kontekstu sadašnjeg trenutka - drugim riječima, kakvi su potencijali dijaloga Ivana Meštrovića odnosno njegova opusa s našom suvremenošću?
Pokrenuli smo nekoliko projekata upravo u cilju aktualizacije djela Ivana Meštrovića. Tako je koncem 2009. godine u Atelijeru Meštrović krenuo MEŠTART. U prvom izdanju sudjelovali su mladi hrvatski i europski grafiteri koji su stvarali inspirirani stvaralaštvom i životom Ivana Meštrovića. U narednim izložbenim projektima u Atelijeru Meštrović i Galeriji Meštrović predstavljeni su radovi suvremenih hrvatskih autora, a s projektima nastavljamo i dalje, u obje institucije, po principu da isti umjetnici stvaraju specifična djela za pojedine prostore. Možemo dakle najaviti sljedeće izložbe poznatih zagrebačkih i splitskih kipara Petra Barišića i Lorena Živkovića Kuljiša. Veoma uspješan je i program za najmlađe pod nazivom Mali Meštar, djeci predškolskog uzdrasta te osnovnoškolcima dopadljiv edukativni program likovnih radionica u Zagrebu, Splitu, Otavicama i Drnišu. U Galeriji Meštrović pokrenuta je Nova dimenzija koja uz pomoć novih medija publici približava manje poznate segmente muzejskoga rada poput obrade fotografske građe ili arhitektonskih nacrta. Riječ je o zasebnim projektima, no ostvarujemo ih prilikom manifestacija kao što su Dan muzeja, te nailazimo na izvanredan odaziv i interes publike. Izdvojio bih i projekt Umjetnik kod Meštrovića. Njime u muzeje, Atelijer, Galeriju ali i u Meštrovićeve Crikvine-Kaštilac, dovodimo etablirana imena kao što su Zlatko Bourek, Matko Trebotić, Dalibor Stošić, i naredne godine Vasko Lipovac. Njihova djela nisu nužno nastala u dosluhu s Meštrovićevim, no njihovo uvođenje u Meštrovićeve životne i radne prostore stvara nove, neočekivane situacije što svakako pruža mogućnost za novo čitanje već poznatoga konteksta. Priređujemo i koncertne cikluse u suradnji s poznatim europskim umjetnicima kao što su Edin Karamazov i Stefan Milenković, a okupljamo i mlade domaće glazbenike koji izvode stariju i suvremenu klasičnu glazbu. Aplicirajući način suradnje s vizualnim umjetnicima, ostvarujemo projekte glazbene interpretacije Meštrovićeva stvaralaštva.
Te strategije, koje su itekako prisutne u svjetskim institucijama, primjenjujemo i mi te one nailaze na vrlo dobru recepciju kod mlađih posjetitelja, dok one starije, naučene na ustaljeni način djelovanja muzeja polako privikavamo na ovakav vid naših aktivnosti, pri čemu ne zanemarujemo, dakako, našu primarnu djelatnost – proučavanje i predstavljanje života i rada Ivana Meštrovića.

Galerija Meštrović u Splitu nedavno je bila domaćin važne konferencije ITDE koju je organizirala s Turističkom zajednicom Splitsko-dalmatinske županije. Dakle, Muzeji Ivana Meštrovića su aktivni dionik suvremenih zbivanja ne samo na području kulture i umjetnosti već i na području turizma?
Muzeji Ivana Meštrovića već više godina njeguju vrlo dobre odnose i suradnju s turističkim sektorom tako da navedena konferencija nije nikakva iznimka u dosadašnjim aktivnostima. Naši lijepo odnjegovani prostori pravi su okvir za takve skupove ali i priredbe čemu pridajemo posebnu pozornost. Podsjećam Vas da smo i ljetna pozornica za mnoga umjetnička ostvarenja poput koncerata i priredbi Splitskog ljeta... Kongresni turizam u Splitu nije dobro razvijen tako da se zbog nedostatka kvalitetnog kongresnog prostora naša Galerije nameće kao sjajno mjesto ne samo za turističke skupove već i ostale važne i značajne priredbe. Spoj visokih zahtijeva poslovnih ljudi i vrhuske umjetnosti u predivnome ambijentu dobitna su kombinacija za uspjeh.

Teško bismo i za jedan opus nekog hrvatskog umjetnika mogli utvrditi da je cjelovito brendiran kao kulturno-turistički proizvod, no prepoznatljiv Meštrovićev opus blizu je tome. Između ostaloga, Muzeji Ivana Meštrovića mnogo su učinili na uključenju svih svojih lokacija u kulturno-turističke itinerere. Gdje se nazire prostor za daljnji napredak u tom području?
Ostvarili smo nekoliko odličnih suradnji s lokalnim turističkim zajednicama. Primjerice, projekt U Meštrovićevom rodnom kraju, koji je uključivao publikaciju i markaciju više lokaliteta, ostvaren je uz logističku i financijsku potporu Turističke zajednice Šibensko-kninske županije. U godini obilježavanja 100. obljetnice postavljanja Zdenca života u Zagrebu krećemo s projektom Meštrovićev znak u Zagrebu, malim i velikim vodičem u kojem su obrađeni Meštrovićevi spomenici, javne skulpture i skulpture u muzejima i crkvama te Meštrovićeva arhitektura. Ponovno, naišli smo na odlično razumijevanje Turističke Zajednice Grada Zagreba te Grada Zagreba, koji su prepoznali ovaj projekt i financijski ga poduprli. Nakon toga krenut ćemo na Split sličnim projektom, i tu očekujemo isto suradnju s turističkom zajednicom. Veliki je turistički potencijal Meštrovićeve baštine. U Otavicama je ona pokretač novoga vala turizma i kroz toga aktivacije lokalne zajednice koja ima mogućnost plasiranja vlastitih proizvoda u suradnji s nama. U Zagrebu se nalazi najveći broj Meštrovićevih spomenika, ali i muzeja i crkava koji čuvaju njegova djela, kao i arhitekture koju je projektirao. Dakle, imamo osnovu za stvaranje Meštrovićeve rute, što će turistički djelatnici svakako znati prepoznati i uključiti u svoju ponudu domaćim i stranim turistima i školarcima.
Svjesni smo da je Meštrović itekako zanimljiv i našim gostima tako da posebne programe ostvarujemo i razvijamo njima na korist. Uostalom, i sama nominacija Galerije Meštrović kao kulturno-turističke destinacije odnosno uvrštenje naših muzeja u Trip Advisor-ovo probrano društvo svjedoči o našim dostignućima i na tome, za hrvatski turizam, presudnome atributu.
 
 

Izjava o kolačićima (Cookie policy)

Kako bismo vam pružili najbolje iskustvo naše stranice, te kako bi stranica radila ispravno, ova stranica na vaše računalo sprema malu količinu informacija (cookies - kolačići). Korištenjem stranice croatia.hr pristajete na uporabu kolačića. Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, no neke njezine funkcionalnosti Vam neće biti dostupne.

Što je kolačić?

Kolačić je informacija spremljena na Vaše računalo od strane web stranice koju posjetite. Kolačići omogućuju stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Oni obično spremaju Vaše postavke i postavke za web stranicu, kao što su preferirani jezik, e-mail adresa ili lozinka. Kasnije, kada opet otvorite istu web stranicu internet preglednik šalje natrag kolačiće koji pripadaju toj stranici.


Isto tako nama omogućuju da mjerimo posjećenost i izvore prometa na našim web stranicama, te sukladno tome možemo poboljšati performanse na našim stranicama.

Sve informacije koje kolačići prikupljaju se akumuliraju i anonimne su, a omogućuju nam praćenje učinkovitosti stranice i ne dijele se s bilo kojim drugim subjektima.

Sve ove informacije mogu biti spremljene jedino ako Vi to omogućite - web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im Vi niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu.

Onemogućavanje kolačića

Isključivanjem kolačića odlučujete da li hoćete dopustiti pohranjivanje kolačića na vašem računalu. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na našim web stranicama.

Više o kolačićima možete naći ovdje:

HTTP cookie
Cookies